Hur ska man egentligen förhålla sig till alla nya dieter som tidningarna skriver om?

Fråga: Vad tycker du som dietiststudent om alla nya dieter som tidningarna skriver om hela tiden? Går man ner i vikt av att följa dom?

Svar: Jag blir väldigt upprörd när jag läser om alla nya "modedieter" på löpsedlarna som ska göra så att man går ner flera kilon på bara några veckor. Varje vecka kan man läsa om nya dieter som kan förändra våra liv och göra oss smala och lyckliga. Att tidningarna framställer det på de här sättet kan man ju på ett sätt förstå, eftersom de vill sälja så många tidningar som möjligt och de vet att många är desperata efter sätt att gå ner i vikt på. Men hela grejen är så motsägelsefull... Om de här dieterna som de skriver om verkligen fungerar, så skulle de väl inte vara tvungna att hela tiden skriva om nya metoder man kan använda sig av. Man går antagligen ner några kilo av att följa de här olika dieterna, men vad tidningarna brukar "glömma" att skriva om är hur man sedan håller den nya vikten under en längre period/livet ut. Att skriva om det som fungerar (äta variationsrikt, se på det långsiktigt, äta regelbundet, hitta en kosthållning man trivs med och kan hålla livet ut osv) är inget som folk "vill" läsa om, eftersom det inte gör så att man går ner flera kilon på en kort tid. På en vecka kan en och samma tidning ha skrivit att man går ner i vikt med hjälp av LCHF-mat, stenålderskost, ISO-dieten, Atkinsdieten, fruktdieten och så vidare... Det är inte konstigt att människor blir förvirrade! Jag tycker att man kan tänka så att om det låter för bra för att vara sant, så är det antaglignen också för bra föra att vara sant.

När jag sökte på olika tidningars hemsidor för att se vilka nya metoder de skriver om så hittade jag bland annat dessa två:

Expressen har en artikel om att man automatiskt går ner i vikt om man befinner sig på hög höjd. En forskargrupp lät 20 feta människor bo på en tysk bergstopp i en vecka. Trots att de fick äta vad de ville åt de tydligen mindre än vad de brukar och gick ner i vikt. Dock skriver de ingenting om hur man ska behålla vikten när man kommer ner från bergstoppen igen.

ToppHälsa har en artikel om att man går ner i vikt genom att äta efter sin "djurtyp". Om man till exempel tillhör Lejonet (det framgår inte, men jag antar att de menar om man är född i lejonets år) så ska till frukost äta en bit lax med osockrad tomatsalsa och riven ost, och till det dricka ett glas tomatjuice. Om man däremot tillhör Apan så kan en frukost bestå av rostat fullkornsbröd med mandelsmör och hemmagjord sylt, melon och bär. Varför det är på det här viset, eller vilka som har kommit fram till det, framgår inte.

Dessa dieter tycker jag inte att man kan ta på allvar över huvud taget och jag kan bara hoppas att de som läser artiklarna är så pass kloka att de inte heller gör det.

Det som ofta saknas i tidningarna är vilka som ligger bakom de nya råden och varifrån forskningen kommer ifrån. Det kan till exempel stå "...visar en tysk studie", eller "forksare i Frankrike har kommit fram till...". Man får sällan läsa om hur många deltagare som var med i studien, om man har kunnat göra liknande studier med samma resultat och så vidare.  

Jag vill verkligen uppmana er att inte ta löpsedlar och artiklar i olika tidningar på för stort allvar. Var kritisk när du läser och använd ditt sunda förnuft.

            
            Var kritisk!

Kommentarer
Postat av: Grynet mamma till lille Vidar

Hej.

Jag som nybliven mamma känner mig ganska så uppgiven när det kommer till det här med mat. Har alltid älskat att laga mat och äta gott och nyttigt. Är uppvuxen på mycket grönt och mycket frukt osv. Men nu när jag blivit mamma och har flyttat hem i från så räcker inte pengarna till. Det blir lätt att man köper bara massa pasta och falukorv... Men jag nöjer mig inte med det och har börjat ledsna. Så har du några tips på bra rätter och saker man kan handla som är billiga?

Skulle vara jätte bra att få något tips :)

2010-02-07 @ 21:32:57
URL: http://grynis.blogg.se/
Postat av: Ida

Hej är student liksom du och behöver ha med mig matlåda ibland när vi kör heldagar. Kan du inte göra ett inlägg med massa tips på vad man kan ha med sig som är lättlagat, kan värmas i micron (eller ätas kallt) och inte är så dyrt. Tack på förhand! :)

2010-02-07 @ 23:12:01
URL: http://maristy.se/blogg
Postat av: Mirran

Kul med frågelåda.

2010-02-08 @ 08:10:07
Postat av: Jenny

Ännu en gång, bra sagt! Det står aldrig att man ska äta minst fem mål om dagen eller hur mycket man ska äta vid varje måltid samt att man ska äta långsamt och tugga många gånger.

2010-02-09 @ 12:58:16
Postat av: Nicklas @ Träningslära

Jag har läst lite här och där på din blogg under adegn Elina och gillar definitivt det jag läser. Jämfört med vår sida är det ju lite enklare och mindre "vetenskapsnördigt" så det är ju perfekt för den som vill hålla det lite mer basic.



Enda lilla "kritiken" i den här texten är väl att jag personligen inte tycker att LCHF och stenålderskost skall kalas "modedieter" och förväxlas med fruktdieter och sånt skräp.



Både stenålderskost (vad et nu är i praktiken) och LCHF är ju de facto livsstilar ämnade att hålla hela livet oavsett viktmål. Även den som vill upp i vikt eller hålla viktbalansen äter ju enligt båda regimerna p.g.a. en tro på hälsoeffekterna och inte som en kort diet.

2010-03-25 @ 10:03:56
URL: http://traningslara.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback