Några snabba läsarfrågor

Vad anser du om Anna Skipper och hennes metoder och kostråd?
Jag tycker att hon är alldelles för extrem. Hon säger åt de som medverkar att äta livsmedel som man knappt har hört talas om och som är svåra att hitta i en vanlig mataffär. Dessutom lägger hon om deltagarnas kost helt och hållet och jag tycker att detta är som upplagt för att deltagarna ska misslyckas. Jag kan förstå att de går ner i vikt genom att äta som hon säger, men jag tvivlar starkt på att de sedan kan hålla den nya vikten, och på att de får i sig tillräckligt med energi och näring. När man ska hjälpa någon att gå ner i vikt tycker jag att man ska utgå från hur personen äter och sedan göra justeringar utifrån det. Det handlar om att byta till en livsstil som man trivs med och kan behålla livet ut!

Är det fel att äta mackor till frukost varje dag?
Nej, det tycker jag inte. Frukost är ett viktigt mål och om man kan hitta något att äta till frukost som man trivs med så är det jättebra. Mackor till frukost fungerar fint. Om man vill göra det "ännu bättre" kan man försöka att variera sig när det gäller vilket typ av bröd man använder (hårt, mjukt, grovt, mindre grovt osv), och vilket pålägg man har på. Att variera sig gör dels att chanserna att man ska få i sig många olika vitaminer och mineraler ökar, och dels minskar risken för att man ska tröttna på det man äter.

Du har ofta hackad frukt på gröten och så, men vad gör du med frukten som blir över. För jag antar att du inte använder en hel frukt på en gång?
Det som blir över brukar jag plasta in och lägga i kylen. Eftersom jag äter frukt rätt så ofta hinner det sällan bli dåligt.

Hur många läsare har du ungefär?
Det varierar lite, men nu för tiden är det i genomsnitt ca  550-600 unika besökare på bloggen varje dag.

Hur många frukter bör man äta per dag?
Enligt Livsmedelsverket bör man äta ca 500 gram frukt och grönt varje dag. Men jag tycker inte att det någon katastrof om man inte kommer upp i den mängden... Lite är bättre än ingenting alls! I det här inlägget har jag gett exempel på hur mycket 500 gram kan vara.

Vad väljer du att dricka av vanlig Cola eller Light-cola?
Om jag dricker läsk är det för mig en självklarhet att välja lightläsk. Vanlig läsk innehåller, till skillnad från lightläsk, väldigt mycket socker och detta är helt enkelt orsaken till att jag hellre dricker lightläsk när jag dricker läsk. Vissa väljer att dricka vanlig läsk för att slippa få i sig olika typer av sötningsmedel som finns i lightläsken. För att kroppen ska ta någon eventuell skada av sötningsmedlen som finns i till exempel Cola Light, så måste man dricka enorma mängder. Inte ens då är det speciellt stor risk att man ska ta skada av det. Att däremot få i sig vitt socker i stora mängder, är inte bra för kroppen.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att läsa alla din svar.



Jag, tränar ju mycket och äter nyttigt etc, har själv bra koll på träning, kropp, kost and so on..



MEN jag har en del ångest över att jag ser mig själv som en cola light-missbrukare haha, dricker typ 2 burkar dagligen, har fösökt sluta men blir FÖR lockad, kan liksom inte.

Du anser alltså inte att det är farligt?:)

2010-02-10 @ 14:15:10
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Maria Liljeqvist

Dricker man läsk, ska man dricka det man tycker om och inte bry sig om huruvida det är light eller inte. Oavsett vilket man väljer ska det intas med måtta, precis som allt annat! Bara för att det är lightläsk betyder inte det att man kan dricka hur mycket som helst. Sötningsmedel innehåller även det kalorier, bara det att de har en lägre 'kalorie-densitet' än vanligt socker. Dessutom innehåller läsk andra ämnen som inte är bra, t ex fosforsyra som fräter på tänderna. Allra sist vill jag påpeka att det inte finns någon forskning på långtidseffekterna av sötningsmedel...

2010-02-10 @ 17:25:33
URL: http://www.mariahpizzapiraya.blogspot.com/
Postat av: emma

jag har hört att man blir mer sockersugen om man bara dricker lightprodukter. stämmer det´?

2010-04-13 @ 13:23:59
URL: http://heatherrock.blogg.se/
Postat av: Matilda

Min förra idrottslärare sa att om man dricker/äter light produkter får man något grått (typ moln, kommer inte riktigt ihåg vad hon sa) uppe ihjärnan.

Hon sa att forskarna inte visste om det var farligt men att det kunde vara det.

2010-09-01 @ 18:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback