Nyttigt?

När jag hade frågestund för någon vecka sen, så var det ganska många som undrade om olika livsmedel är nyttiga eller inte. Jag tycker att det är jättesvårt att svara på såna frågor. Egentligen tycker jag nog inte att man kan svara på såna frågor, i alla fall inte med ett kort och enkelt svar. Jag är väldigt skeptisk till att man (som man väldigt ofta gör i media) framställer livsmedel som antingen fantastiska eller i princip farliga. När det gäller mat så är det inte så svart eller vitt. Om någon frågar mig om ett speciellt livsmedel är nyttigt eller inte så brukar jag säga att för att kunna ge ett bra svar så måste jag först veta mer om människan i fråga... Till exempel hur han/hon äter i övrigt, hur ofta man äter livsmedlet i fråga och så vidare. Man måste alltså få en helhetsbild.

För mig känns det mer naturligt att prata om huruvida någons kosthållning är hälsosam eller inte, iställer för att rikta in sig på enskilda livsmedel som man äter ibland. Man kan ibland höra folk säga nånting i stil med "idag har jag ätit jättenyttigt, eftersom jag har ätit väldigt mycket grönsaker och frukter". Självklart är det bra att äta frukt och grönt, men det är inte så bra om man äter så pass mycket så att man inte orkar äta tillräckligt med exempelvis kött, fisk, bönor, bröd, mejeriprodukter etc. Jag har tagit upp det här tidigare, men det tål att upprepas - Det är helheten som räknas. Det viktiga är att man äter en varierad kost som man tycker om, att man får i sig lagom med energi och att man inte får dåligt samvete om man ibland äter till exempel godis, snacks eller liknande. Mat ska förknippas med matglädje, balans och njutning. Inte med skuld och andra jobbiga känslor. 


         

En fråga som man skulle kunna få är till exempel om fisk är nyttigt. Mitt svar skulle vara att fisk är nyttigt, men det behöver dock inte betyda att det är hälsosamt att äta fisk varje dag, eftersom man då antagligen kommer äta mindre av någon annan livsmedelsgrupp som också är viktig.



Nyttigt? Ja, det kan hända att man kan kalla den här quinoasalladen för "nyttig", men det är inte så säkert att det är hälsosamt att äta den varje dag.

Ett annat exempel på en fråga kan vara om man "får" äta godis någon gång i veckan, eller om det är för onyttigt. Mitt svar skulle vara att det inte är hälsosamt att äta godis varje dag, men en eller ett par gånger i veckan tycker jag absolut är okej! Jag vill till och med säga att jag tycker att det är hälsosamt att äta godis ibland! Med det så menar jag att jag tror att det är bättre att man unnar sig något som man tycker extra mycket om ibland, än att man är stenhård mot sig själv och sätter upp förbud som i slutändan ändå kommer ge upphov till skuldkänslor. Att unna sig godis/snacks/fikabröd/"skräpmat" ibland tycker jag är ett tecken på att man har en sund inställning till mat och ätande. Men därmed inte sagt att man ska äta det i obegränsade mängder.


Att äta en sån här brownie varje dag är inte speciellt "nyttigt", men att äta det ibland i rimliga mängder, utan att få dåligt samvete, skulle jag säga bara är hälsosamt.

Jag tycker också att man ganska ofta läser och hör saker som "den här rätten är väldigt nyttig eftersom den inte innehåller så mycket kalorier". Men vad är det egentligen som skulle göra att färre kalorier innebär att det är nyttigt? För en person som vill gå upp i vikt är det ju antagligen mer "nyttigt" att äta en maträtt med en större mängd kalorier.

Om man vill äta på ett hälsosamt sätt så tycker jag alltså att man ska se över vilka vanor man har och hur man oftast äter. Hur man äter på till exempel lördagar är inte lika intressant att titta på eftersom det ju faktiskt bara är en enda dag i veckan. Att äta till exempel pizza varje dag är inte hälsosamt, men att göra det någon gång ibland tar man inte skada av. Det är helheten som räknas helt enkelt! =)


Kommentarer
Postat av: Sofia

Åhh vilken trevlig blogg =)Vad duktig du är som orkar göra så varierat hela tiden och fina bilder du tar =)Dietist låter kul. Vad heter kursen du går? Och vart studerar du någonstans? Jag har varit inne på det. Men vet inte riktigt vad man kan jobba med efteråt. Någon sa att man mest hjälpte gammla människor med deras kost och jobbade på sjukhus och sådant så då hoppade jag av det spåret.

Hade varit snällt om du kunde berätta lite mera om yrket. Hur länge man studerar etc. Är väldigt intresserad av kost och hälsa rent allmännt.

Ha de fint!

Mvh

Sofia

2010-02-23 @ 18:25:36
URL: http://strawberrryfields.blogg.se/
Postat av: Emma

Sitter och nickar när jag läser ditt inlägg för jag tycker du har så rätt. Jag tycker det är så många gör fel, man vill ha allting så svart och vitt. Rangordna det som är nyttigast, bort med det som är onyttigt. Mat handlar ju om mer än bara vad det kan göra för kroppen. Hela matsituationerna kan göra gott.



mvh /Emma

2010-02-23 @ 20:20:51
URL: http://emmaluu.wordpress.com
Postat av: Sandra

Håller med 100%. =)

2010-02-23 @ 20:24:44
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Jannica

Tack! Äntligen nån som har en rimlig åsikt om det här med "nyttigt" och "onyttigt". Allt är relativt och i förhållande till en himlans många saker. Nyttigt kan ju innebära att en maträtt innehåller mycket kalorier men även mycket mineraler och vitaminer. Jag tror nog det mesta är acceptabelt så länge man håller det på en lagom nivå. Dvs, ALLT är inte bra JÄMT, men IBLAND är ALLT tillåtet. Hmm... lät ju skumt, men det är svårt att förklara....



Tack för en bra och inspirerande blogg också. Har länge suktat på ditt brödbak som ser så smaskigt ut och ska nog testa ett recept i helgen



Ha det gott!

2010-02-23 @ 20:55:37
URL: http://www.lagerhult.se
Postat av: Linda

Å vilken underbar blogg!! Min inspiration gällande mat var helt slut innan jag hittade hit så jag kommer garanterat komma tillbaka!



Ha en trevlig kväll!

2010-02-23 @ 21:05:44
URL: http://belleadore.blogg.se/
Postat av: Dessi

Superbra skrivit!

Tack för all inspiration. Jag älskar din blogg! =)

2010-02-23 @ 23:01:26
Postat av: Hanna

Håller med till 100%! Tycker det är så bra med din hälsosamma syn på mat och hälsa :) men ibland så kan det vara bra att veta hur "nyttigt" något är i den bemärkelsen om det är något man kan gå loss på varje dag eller om det är något man ska unna sig ibland.

2010-02-23 @ 23:03:39
Postat av: liv

du verkar vara en av de få dietister idag som verkligen verkar ha en riktig sund syn på mat. jag har själv haft ätstörningar och tjafsat med maten hit och dit. påväg mot tillfrisknat så har jag då provat det mesta av dietisters råd (men då ganska ohälsosamma råd för mig då de nog mer var riktade till överviktiga) jag blir verkligen glad av att se detta för det är så många som tror att de är "hälsosamma" när de typ käkar sallad och frukt. det är ju inte nyttigare än att äta enbart bröd t.ex.

2010-02-24 @ 04:14:13
Postat av: Angelica

MYCKET bra skrivet!

2010-02-24 @ 06:38:57
Postat av: Carita

Bra uttryckt!!!

2010-02-24 @ 07:44:38
URL: http://minmatgladje.blogg.se/
Postat av: Drusko

Brownien såg jättegod ut!

2010-02-24 @ 07:55:09
Postat av: Mor-Mia

Halloj, du vann ett badlakan i min tävling, så maila mig din adress, så kommer det inom kort till dig!

Tack för din medverkan!



Hälsningar

Mia

2010-02-24 @ 08:18:54
URL: http://mor-mia.blogspot.com
Postat av: AnnaWK

Som folk redan har skrivit så är det härligt med någon som har en vettig inställning till mat :)



Har du förresten receptet till brownien?

2010-02-24 @ 09:30:20
URL: http://annawk.blogg.se/
Postat av: Aidai

JÄTTEBRA SKRIVET TJEJEN!

2010-02-24 @ 10:10:23
URL: http://mikida-aidai.blogspot.com
Postat av: Anonym

hej, väldigt intressant skriver. Framförallt för mig som arbetar stenhårt på att gå ner i vikt just nu, Men jag har en fråga. Jag tycker (tyvärr) verkligen inte om kokosmjölk. Och jag ser att du använder det rätt så mycket i din matlagning. Har du något förslag på vad man kan använda istället? För din mat ser så otroligt god ut och jag tycker det verkar roligt och nyttigt att laga det du gör.



Tack för en toppen blogg på alla vis!

2010-02-24 @ 12:05:26
URL: http://bisqu.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Tack för ett mycket klokt inlägg. Äter man varierat får man i sig lite av varje och då är sannolikheten att man får i sig nyttigheter större än om man begränsar sig till endast vissa livsmedel. Mat ska vara spännande och njutfullt.

2010-02-24 @ 15:57:06
Postat av: Ida

Väldigt bra skrivet! Gillar ditt tankesätt med "hälsosamt" istället för enbart nyttigt. Så borde fler tänka!

2010-02-24 @ 17:50:43
URL: http://idasvedlundstahl.blogg.se/
Postat av: Karin

Bra skrivet :)

2010-02-25 @ 12:38:44
URL: http://bubbelsoda.blogg.se/
Postat av: fröken elin

HALLELUJAH SIST'A!

2010-02-25 @ 18:54:04
URL: http://frokenelins.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback