GI-beräknad måltid


Som jag skrev för ett tag sen så läser vi en kurs om diabetes nu. Vi har nyligen haft en uppgift där vi skulle ta kort på en måltid och beräkna hur mycket kolhydrater den innehåller, vilket GI-värde måltiden har och hur mycket insulin en person med diabetes typ 1 skulle behöva ta innan hon/han äter den här måltiden.

Min måltid innehåller 55 gram kolhydrater och har ett GI-värde på ungefär 64, vilket är ett "medelhögt" värde.

Helena beräknade sin frukost, som ni kan se här!

UPPDATERING
Det var några som undrade hur man räknar fram GI-värdet på en måltid. Först räknar man fram måltidens totala kolhydratinnehåll. Sedan räknar man ut hur stor andel kolhydrater (av portionens totala kolhydratinnehåll) som finns i varje livsmedel. Procentvärdet man då får fram multiplicerar man med livsmedlets GI-värde (som man får kolla upp i tabell) och delar sedan summan med 100. Så här gör man för varje livsmedel. Man lägger sedan ihop alla dessa värden och får då GI-värdet för hela måltiden. Som ni förstår så tar det här ett tag, och det är verkligen inget som jag brukar göra, haha..

Kommentarer
Postat av: Isabella

Hej! jag skulle jättegärna vilja veta hur mycket g kolhydrater respektive protein man ska äta varje måltid, t.ex till middag, hur mycket pasta ska man äta?

2010-04-10 @ 00:35:51
Postat av: Mona

Hej!



Skulle inte du kunna ge ett tips på vad man kan äta till efterrätt när man bara är sådär småsugen. Jag vill inte stoppa i mig massa kakor/bakelser etc som innehåller mykt socker, men jag vill ändå kunna ta något gott efter maten (som innehåller reltivt lite kalorier). Jättebra blogg för övrigt, du borde skriva lite oftare (för den är så bra :P)

2010-04-10 @ 12:08:25
Postat av: Sofie

Hur räknar man ut GI i en portion?

Det verkar ju inte gå att räkna ut

på samma sätt som med näringsvärden

på livsmedelsverket. Vore kul att veta :)

2010-04-10 @ 13:06:18
Postat av: Malin

Okej det måste vara ett intressant jobb:) Ja jag är glad att vi har ett universitet i staden om jag ska plugga men vintrarana är lite långa faktiskt. Annars gillar jag också staden. Gud vad jag gillar din blogg! Har blivit så inspirerad av dina recept!

2010-04-10 @ 15:22:41
URL: http://malinsday.blogg.se/
Postat av: Karin

Tack :) Ja, jag trivs som fisken i vattnet!

2010-04-11 @ 12:21:52
URL: http://saudade.blogg.se/
Postat av: Nicklas @ Träningslära

Kul test Elina!



Men skulle jag själv planera en måltid till en diabetiker enligt den där grunden så skulle allt ris, bönorna och majsen ryka. Lite broccoli med smält ost på skulle man kunna addera dock.



Diskuterar ni lågkolhydratkost mycket eller är det fortfarande "big no-no"?

2010-04-11 @ 14:58:18
URL: http://traningslara.se
Postat av: Mirran

Vilken härlig måltid!!

2010-04-12 @ 07:36:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback