Ny kategori!

Jag tänkte införa en ny kategori här på bloggen. Jag har valt att döpa den till "Intressanta nyheter" och där kommer jag helt enkelt att skriva om intressanta nyheter inom kost, hälsa och träning.


Vilka är de senaste nyheterna inom kost, hälsa och träning...?


Först ut blir nyheten om att fem svenska forskare tycker att vi ska införa skatt på socker. HÄR kan ni läsa hela artikeln. De anser att de pengarna man kommer få in genom den höjda sockerskatten ska användas till att sänka skatten på frukt och grönt. I artikeln kan man läsa att den genomsnittliga svensken dricker ca 90 liter läsk per år och äter mest godis i hela världen. Forskarna menar att ungefär 30 000-50 000 barn i Sverige riskerar att dö i förtid av diabetes, cancer och hjärtinfarkt på grund av sin fetma.

Jag har försökt att komma på både positiva och negativa åsikter i frågan. Det negativa som jag kan komma på är att när man höjer skatten på ett enskilt livsmedel så kanske det gör att man lite "glömmer" att det, som jag alltid brukar påpeka, är helheten som räknas när det gäller hur man äter. En kost kan ju vara väldigt ohälsosam trots att man inte äter godis och dricker läsk. Enligt mig så är det inte negativt att äta godis, i rimliga mängder. Det gör jag själv. Det som ställer till det är om man äter allt för stora mängder. Det andra jag kan komma på som man skulle kunna se som negativt (och som jag tror blir det starkaste motargumentet i debatten) är att man inte vill vara styrd av politiska beslut och "högt uppsatta" personer. Man vill ha större frihet och själv kunna bestämma hur pass mycket socker man vill äta.

Det positiva med förslaget är ju att konsumtionen av godis och läsk antagligen skulle minska och att vi troligtvis skulle äta mer frukt och grönt. Dessa förändringar skulle på lång sikt antagligen leda till att färre insjuknar i sjukdomar som till exempel diabetes och hjärt- kärlsjukdomar. Detta i sin tur skulle leda till att vi sparar pengar, eftersom vi inte behöver ge vård till lika många människor. Jag har länge ansett att frukt och grönt ska vara billigare. Om vi ska göra detta möjligt genom att höja skatten på socker är frågan. Personligen vet jag inte riktigt vad jag tycker, men det lutar nog åt att jag tycker att det är en bra idé...

                                                    VAD TYCKER NI?
               

         


Kommentarer
Postat av: Sandra

Om det bara handlade om att höja skatten på godis skulle jag nog säga nej. Men om det bidrar till billigare frukt och grönt så är jag för det. Man äter ju trots allt mer sånt än godis, även om man är en sockerråtta som jag. ;D

2010-04-01 @ 10:43:28
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Helena

Vilken bra idé med denna nya kategori! Jag är lite kluven i frågan själv. Känns dumt att bara ha sockerskatt då det finns ju ex chips o annat som är lika "farligt". Men samtidigt så så som samhället ser ut idag, behövs det verkligen minskas på konsumptionen. Och folk skulle ju ändå inte sluta äta godis (det är viktigt att man kan unna sig också) men kanske skulle man äta mindre, och då är det ju bra.

2010-04-01 @ 12:56:14
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Maria L

Jag tycker faktiskt att det är en alldeles briljant idé med sockerskatt av precis samma anledning som vi har skatt på alkohol och tobak. Det här med politiska riktlinjer tycker jag personligen är ett ganska larvigt argument. Du har ju faktiskt fortfarande valet att köpa godis, det blir ju inte förbjudet, bara lite dyrare. Äter man godis i rimliga mängder så innebär inte detta någon större störning i ekonomin och speciellt inte om man också tjänar in detta på frukt och grönsaker. Eftersom det finns problem med fetma så måste ju det betyda att många människor faktiskt behöver hjälp och riktlinjer uppifrån. Däremot så tycker jag att det är viktigt att understryka att kolhydrat-intag inte är den enda faktorn bakom fetma och ohälsa! Jag tycker även att det vid sidan om denna skatteintroduktion borde finnas en bättre handlingsplan för folkhälsa i allmänhet...

2010-04-01 @ 13:11:44
URL: http://www.mariahpizzapiraya.blogspot.com/
Postat av: carolina

Löjligt....ska man införa snabbmatsskatt också? E-nummer skatt? Nej, BU!

2010-04-01 @ 17:16:30
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Mia

Om man nu ska höja skatten pga socker så borde man se efter allt annat som innehåller socker eller sötningsmedel också. Jag förstår varför de vill göra det men och andra sidan tycker jag det är fel att straffa dom som faktist kan äta all sorts mat/godis i rätt sorts mängder. Om dom nu ska sätta skatt på socker kanske dom borde se över all snabbmat och vad all mat vi köper innehåller noggrannare. Socker är inte enda boven i maten.

2010-04-01 @ 19:16:30
Postat av: Sara

Jag tycker att sockerskatt är en bra idé. Det borde dessutom införas en transfettskatt för att minska på transfett med och för att missgynna de företagen som "lurar" folk.

2010-04-01 @ 19:26:07
Postat av: Paula

Jag tycker sockerskatten inte alls är någon bra idé..Det är bara ännu ett sätt att suga ur samhället pengar. Man som förälder till ett barn som äter får mycket godis har ansvaret hos sig att se över kostvanorna på barnet. För oss äldre som kan tänka och vet vad konsekvenserna blir utav en förstor konsumtion av godis. Därför hålla det inom rimliga mängder. Lördagsgodis säger jag bara. Håller man sig till det tycker jag det är lagomt och bra för alla. Så nej. Ingen godisskatt! :D

2010-04-01 @ 20:07:16
URL: http://paulierose.blogg.se/
Postat av: Angelica

Nej för böfvelen!

2010-04-01 @ 20:16:45
Postat av: Bea

Helst inte, även fast jag inte äter "vanligt" godis så vill jag inte att priset på mörk choklad ska gå upp. (hehe). Men jag tycker det är onödigt. Hur svårt ska det vara att ha lite självkontroll och äta regelbundet så man inte blir godissugen hela jävla tiden. Vad hände med lördagsgodiset?

2010-04-02 @ 12:16:24
URL: http://tasteofgreen.blogg.se/
Postat av: Nicklas @ Träningslära

För egen del är jag mest orolig att det leder till beskattning av livsmedel som av vissa anses onyttigt men på alldeles för svag vetenskaplig grund.



Att öka priset på godis kan ju ha sina fördelar, men om man sedan börjar öka pris på nyttiga livsmedel som typ smör, grädde och ost p.g.a lobbyism från Unilever etc. då ser jag det som något negativt.

2010-04-02 @ 15:18:18
URL: http://traningslara.se
Postat av: linn

jag tror inte att en sockerskatt skulle göra sverige i det stora hela mer hälsosamt. de som äter för mycket socker kommer fortfarande ha sitt sockerbegär och många gånger handlar övervikt om ätstörningar, pengar sätter inte stopp på beroenden.



dessutom tycker jag att det är löjligt och tragiskt med alla dessa skräcker media vill proppa i oss hela tiden. "ät inte fett" "ät inte kolhydrater" osv. det är som du säger, äter man lagom mycket och bra mat är det inte farligt att köpa godis då och då.

billigare frukt, absolut, men jag har för länge sen tröttnat på all denna hets kring mat och vikt.

2010-04-02 @ 16:05:09
Postat av: Jenna

För min del lutar det åt att jag tycker det är en riktigt bra idé faktiskt. Jag tycker egentligen att man själv ska kunna göra sina val och styra över sin konsumtion, men om detta är en väg till att nyttiga och "bra" val ska bli billigare är jag verkligen för! Frukt & grönt är tråkigt dyrt tycker jag, och jag skulle mycket hellre betala mer för godiset, och mindre för frukten och grönsakerna som oftare hamnar i shoppingvagnen :)

2010-04-04 @ 23:35:05
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej Elina!



väldigt kul kategori du gjort här =)



jag tycker sockerskatt är en bra idé. jag tror dock att det blir svårt att införa skatt på allt som innehåller socker, då det blir som att göra sockret till ett farligt ämne- t ex blodpudding innehåller ju socker men är ett mkt nyttigt livsmedel som behövs i många ffa kvinnors kost för järnet.. jag tycker man ska höja skatten på enbart läsk, eftersom det visat sig vara en sån stor bov och fokusera mer på det. jättebra om höjningen på det innebär sänkning på frukt och grönt!



kram på dig, snart ses vi i kostbollen! =)

2010-04-05 @ 23:31:49
URL: http://smakagodatoner.blogspot
Postat av: alexandra

Jag tycker precis som Sandra som kommenterade.

Bidrar det till billigare frukt och grönt är jag med! Hellre köper man ju massa frukt och gör en god fruktsallad, men det är ju betydligt billigare med en påse godis... tråkigt.

2010-04-06 @ 13:53:05
Postat av: Kim

Helt suverän ide! Det är bara att köra på för min del. Det händer ofta att man går förbi frukthyllan i mataffären pga att det är så dyrt. Det slutar bara med att man tar med sig något ur godishyllan istället på väg till kassan.

2010-04-08 @ 19:38:52
URL: http://kimarlicebjerregaard.blogg.se/
Postat av: Josannah

Vi har sockerskatt här i Danmark, och det är ju bra, man tänker lite mer på sin ekonomi. så det tycker jag att det är bra ide.

2010-04-13 @ 11:39:20
URL: http://dayhealth.blogg.se/
Postat av: emma

De är en bra idé för frukt och grönt är mycket dyrare och det är helt fel. Jag tycker att logiskt sett borde frukt o grönt vara billigare med tnake på att de är bra mkt nyttigare. Men är ju även som du säger , en balans i kosten är de bäst och då är inte godis farligt.. Men finns tyvärr så många som inte fixar balans.

2010-04-13 @ 20:52:07
URL: http://stormenlycklig.blogg.se/
Postat av: stina

Hej och hå vilken härlig och inspirerande blogg du har! ÄLSKAR dina recept :)



Precis det här diskuterade vi idag. jag är absolut för en sockerskatt och resonerar precis som du gör att om man sänker på frukt och grönt så är det bra. leder till färre sjukdomar och bättre hälsa därmed mindre kostar det mindre för samhället i form av vård.

det försökte jag få fram idag nä rjag förklarade det här för dom jag diskuterade med men dom fattade inte och tyckte att det var idioti, att det bara är ännu ett sätt för staten att håva in pengar. men pengarna ska ju göra så att man sänker på frukt och grönt istället så det blir ju plus minus noll i staskassan :)

Jag hoppas verkligen, verkligen att det blir en sockerskatt. det är så många barn som "far illa" av all skit som föräldrarna köper till dom. det hade gärna fått varit skatt på snabbmat med. Hela livsmedelsindustrin borde göras om. Det ska vara dyrare för företag att sälja mat med en massa tillsatser i. kanske en skatt för varje dålig tillsats som dom har i så att de vill ha i färre dåliga e-ämnen helt enkelt. det vore bättre om man kunde ta bort lite av ansvaret från oss konsumenter så att det blir bättre lagar på vad som får säljas och vara i det vi köper.

innan vi gick med i EU så var det jättemånga tillsatser som var förbjudna men som nu får finnas i vår mat. tråkigt tycker jag.

jaja, nu kan jag skriva hur mucket som helst :p så ska sluta nu :)

Ha det toppen!

2010-04-15 @ 20:49:50
URL: http://stinasohlberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback