Läsarfråga

Fråga: Kan du inte skriva lite om hur man bör fördela sitt intag av olika livsmedel? Jag tycker det är svårt att veta hur mycket man ska lägga upp på tallriken och hur proportionerna ska se ut för att man ska må bra.

Svar: Som med det mesta när det gäller mat, så är även detta något väldigt individuellt. Men det finns några generella råd som kan vara bra att känna till. Jag tycker tallriksmodellen är ganska bra att använda sig av. Den visar inte mängd mat, utan proportionerna mellan olika livsmedelstyper. Det finns 3 olika tallriksmodeller, beroende på hur pass fysiskt aktiv man är...

Lågenergiförbrukarens tallriksmodell: Fyll halva tallriken med grönsaker/rotfrukter. Fördela lika mängder pasta/potatis/ris och kött/fisk/fågel/ägg/bönor på resten av tallriken.

Normalförbrukarens tallriksmodell: Fyll en fjärdedel av tallriken med kött/fisk/fågel/ägg/bönor. Fördela lika mängder av pasta/potatis/ris och grönsaker/rotfrukter på resten av tallriken.

Högenergiförbrukaren: Fyll halva tallriken med pasta/potatis/ris. Fördela andra halvan jämnt mellan kött/fisk/fågel/ägg/bönor och grönsaker/rotfrukter.
 
Såna här saker kan vara kul att känna till och bra att ha i åtanke ibland. Däremot tycker jag inte att det här är något man ska tänka alltför mycket på. Det viktigaste är trots allt att man äter det man tycker om och det man själv känner att man mår bra av! :)



Exempel på en tallrik för normalförbrukaren







Alla energigivarna är viktiga!


Livsmedelsverket tipsar om hur man på ett bra sätt kan fördela sitt energiintag över dagen...

Frukost 20-25%
Lunch 25-35%
Middag 25-35%
1-3 mellanmål 5-30%


                    


Kommentarer
Postat av: Carro

Hejsan!

Första gången jag är här inne på din blogg!

Jätte bra blogg! Hit kommer vi igen!

2010-04-25 @ 18:55:20
URL: http://systrarnayster.blogg.se/
Postat av: sara

Följt din blogg ett tag nu. Du får mig att vilja kämpa, kämpa för att få en bra relation till mat. Jag vill bli frisk från min anorexi, och du är en jättestor inspiration. Jag har en fråga, jag har svårt för att äta bröd, men tänkte baka ett eget, men jag vet inte riktigt vad för något! Har du något tips på ett bröd som är nyttigt och bra för mig? Kram

2010-04-26 @ 07:41:52
URL: http://sarasteinhooltz.blogg.se/
Postat av: AMANDA FALK

Har suttit och läst din blogg ett bra tag nu och kollat tillbaka i arkivet :D vad många goda nyttiga tips du gett! Speciellt intresserar kakorna och plättarna med keso mig eftersom jag älskar keso :D mums, måste testa! har sparat din blogg som favorit så jag kan kolla in recepten när jag behöver det!

Måste bara fråga, hur ofta tränar man eller hur mycket rör man sig per dag för att vara en högenergiförbrukare? kan du svara på det som en kommentar i min blogg är du snäll? :D

Ha en fortsatt härlig måndag i solskenet!

2010-04-26 @ 15:30:30
URL: http://amandafalk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback