Mat- och Näringsskolan


Förra gången skrev jag om vitamin B12. Denna gång i Mat- och Näringsskolan är det dags för...


JÄRN


Järn är en viktig mineral för oss. Tyvärr är järnbrist realtivt vanligt, både i Sverige och i övriga världen, speciellt hos unga tjejer. Därför tycker jag att det är viktigt att människor får information och kunskap om vart man hittar järn och vad järn egentligen har för funktioner i kroppen...

Syret som vi andas in transporteras i kroppen med hjälp av proteinet hemoglobin som finns i de röda blodkropparna. Hemoglobin består bland annat av järn. Detta betyder att järnets främsta uppgift i kroppen är att transportera syre

Om man förlorar blod (som vid exempelvis menstration), eller helt enkelt äter för lite mat som innehåller järn, så kan man få järnbrist. De grupper som har störst risk för att utveckla järnbrist är unga tjejer, gravida, småbarn, unga som växer och vegetarianer. Brist på järn kan de upphov till nedsatt immunförsvar, trötthet, irritation, koncentrationssvårigheter mm.

Det finns två olika typer av järn; HEMJÄRN och ICKE-HEMJÄRN.
Hemjärn finns i kött, fisk, inälvsmat och blodmat och icke-hemjärn finns i spannmål, grönsaker, rotfrukter och frukt. Kroppen har lättast att tillgodogöra sig hemjärn, något som vegetarianer bör vara medvetna om.

JÄRNRIKA LIVSMEDEL

Exempel på mat som innehåller mycket järn är kött, fågel, fisk, blod- och inälvsmat, vilt, baljväxter, spenat, broccoli, grönkål, brysselkål, torkade aprikoser...



Rekommendationerna för hur mycket järn man bör få i sig varje dag är lite olika för olika åldersgrupper. Jag tar ett exempel här; om man är en kvinna mellan 14 och 60 år, eller om man ammar, så bör man få i sig minst 15 milligram järn per dag. Jag har gjort lite näringsberäkningar för att man ska få en uppfattning av hur mycket det kan innebära i mat.

1 portion blodpudding innehåller ca 25,5 mg järn
3 msk leverpastej innehåller ca 2,1 mg järn
2 dl broccoli innehåller ca 0,9 mg järn
2 dl hackad spenat innehåller ca 1,0 mg järn
5 st torkade aprikoser innehåller ca 2,1 mg järn
2 dl sojabönor innehåller ca 4,6 mg järn
1 skiva osötat rågbröd innehåller ca 0,7 mg järn



En mycket järnrik måltid, med blodpudding, spenat och leverpastej!

ÄMNEN SOM STIMULERAR RESPEKTIVE HÄMMAR KROPPENS UPPTAG AV JÄRN

Det finns ämnen i vår kost som stimulerar respektive hämmar kroppens upptag av järn. Detta är bra att ha koll på eftersom mängden järn i maten man äter inte alls behöver vara den mängd som kroppen faktiskt tar upp.

Kalcium hämmar upptaget av både hemjärn och icke-hemjärn. Kalcium finns i stor mängd i mejeriprodukter, så om man vet att man har svårt att få i sig tillräckligt med järn, eller tillhör en av grupperna som lätt drabbas av brist, så kan det vara bra att tänka på att till exempel inte dricka mjölk till en måltid som innehåller järn.

Kaffe, te och kakao innehåller ämnen som hämmar kroppens upptag av icke-hemjärn.

Ägg hämmar upptaget av icke-hemjärn.

Fytinsyra hämmar upptaget av icke-hemjärn. Fytinsyra finns i skaldelarna på spannmålskärnan och förekommer i fullkornsprodukter som bröd, musli, råris, baljväxter, nötter och fröer. Fytinsyran binder järnet i maten, vilket alltså gör att kroppens järnupptag försämras. Om man bakar bröd på surdeg så bryts fytinsyran ner, vilket gör att vi kan ta upp mer järn.

C-vitamin stimulerar upptaget av icke-hemjärn. Om du äter en måltid som innehåller icke-hemjärn är det alltså jättebra om du samtidigt äter eller dricker något C-vitaminrikt, som till exempel frukt, grönsaker eller juice.

Något annat som stimulerar upptaget av både icke-hemjärn och hemjärn är den så kallade Köttfaktorn, som finns i fisk, kött och skaldjur.

Alltså...
Upptaget av hemjärn stimuleras av "Köttfaktorn", och hämmas av kalcium.
Upptaget av icke-hemjärn stimuleras av "Köttfaktorn" och C-vitamin, och hämmas av kalcium, fytinsyra, te, kaffe, kakao och ägg.


Kommentarer
Postat av: Molly

hejhej!

du glömde skriva vilken produkt du ville testa om du vann :)



ha en fortsatt bra kväll! kram

2009-10-31 @ 19:32:58
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Hedvig

Pröva det! :) Det är gott och smörigt i smaken! Men behöver saltas rejält.



Bra och nyttig kunskap du delar med dig av! Och blodpuddig är mums, det var år sen sist, borde äta det snart!

2009-10-31 @ 21:13:57
URL: http://myhealth.blogg.se/
Postat av: Marias Kakburk

Tack snälla:)!



Hoppas att du får en fin dag!

2009-11-01 @ 09:06:39
URL: http://www.hemmetsjournal.se/mariaskakburk
Postat av: Johanna

Tips på en bra bok om ätstörningar:



”Mat, Träning & Ångest – berättelser ur verkliga livet”



En väldigt intressant bok som innehåller berättelser om olika personer som varit eller är drabbade av någon slags ätstörning där de berättar ingående om vägen till sjukdomen samt vad de gjort för att försöka bli friska och fria från allt. Ett kapitel innehåller endast handgripliga råd från de som varit sjuka.



Superbillig också.

Läs mer på www.mattraningangest.se



2009-11-01 @ 09:14:51
Postat av: Karin

Ja, det var faktiskt riktigt gott. Även om det var aningen för tidigt :)

2009-11-01 @ 15:47:07
URL: http://saudade.blogg.se/
Postat av: linda

tack så mycket för den breda informationen!! väldigt bra med din "mat- och näringsskola" - uppdatera den oftare ;) har du annars något recept på blodpudding? tips på att hälsosamt gå upp i vikt utan att äta så man får ångest? mera tips på mellanmål och smått som man kan äta efter skolan? tips på mellanmål att ta med till skolan? frukosttips? :)

2009-11-01 @ 17:41:49
Postat av: Filibabba

Linda - Du har många frågor,vad kul! Kan du inte maila mig på [email protected] så kan jag svara på dina frågor lite utförligare via mail! =)

2009-11-01 @ 20:29:56
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej! Jag gillar din sån här matskola, kan du inte ha det fler gånger? :)

2010-02-06 @ 08:50:39
URL: http://hallplatslyckan.blogg.se/
Postat av: Nicklas @ Träningslära

Bra,enkelt och pedagogiskt! Jag gillar att du framhåller kött också, tycker kött får så oförtjänt mycket skit nuförtiden men är enligt mig som om avståndstagande från köttkonsumtion skule vara svaret på all världens problem. ;)



Ett tips är att skriva om D-vitamin härnäst. Där finns det enorma mängder forskning idag som tyder på att i stort sett hela den nordeuropeiska befolkningen får i sig för lite, att tillgodose behovet vi kosten är nästan omöjligt på våra breddgrader.



Dessutom är troliogtvis RDI på tok för lågt satt och studier med rejält höga doser har visat effekt opå mängder av hälsomarkörer (det handlar knappast bara om rakitis som man förr trodde). Har själv skrivit två ganska långa texter med intressanta länkar och referenser:



http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/



http://traningslara.se/blogg/mer-om-d-vitamin-och-ny-studie-om-hjart-karlhalsa-vid-viktnedgang/



Käkar man inte fet fisk till frukost, lunch och middag varje dag under vinterhalvåret lär man ha brist som svensk.



Ha det gott!

/Nicklas

2010-03-25 @ 07:11:57
URL: http://traningslara.se
Postat av: emma

Hej!

Jag fick veta förra sommaren att jag hade järnbrist. Det det var inte så farligt men dem rekommenderade ändå tabletter.

Men envis som jag är så vill jag inte äta det vilket jag tror att jag får sota för.

Jag tränade ganska mycket då, men det är ingenting mot vad jag gör nu. Jag försöker verkligen att äta järnrik mat. Jag undviker allt som hämmar upptaget vid de måltiderna.



Min fråga är nu. Jag är 21 år och tränar minst 5 pass i veckan. Hur mycket järn behöver jag få i mig? Kan tänka mig att det krävs mer menstruationen?



Tack så mycket på förhand!

Du inspirerar mig:)

2010-04-27 @ 11:19:11
URL: http://misstraningsfreak.blogg.se/
Postat av: Maja

Måste man få detta hemjärn och kan man få i sig det om man är vegetarian?

2010-05-04 @ 14:05:57
URL: http://sv.siluetteplus.com
Postat av: Tessan

Grym blogg..denna kommer få ligga på en av mina flikar så jag lätt kan hålla mig uppdaterad.

Ska börja träna nu i månadens slut och ska då börja äta nyttigare och rätt!! tack för en undrebar blogg

2010-09-13 @ 11:13:33
Postat av: Medveten Kost

Verkligen en fin och pedagogisk presentation om våra viktiga näringsämnen!

2010-10-20 @ 11:52:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback