Läsarfråga

    

Fråga: Jag undrar varför du alltid använder lättvarianter på alla mejeriprodukter? Jag har bara sett att det stått lättyoghurt, lätt-creme fraiche osv. Själv köper jag alltid 3%-ig mjölk och fil, aldrig lättvarianter.

Svar: Vilken fetthalt och vilken typ av mejeriprodukter man bör välja och inte välja är ett omtalat ämne som de flesta har en åsikt om. Ingen kan veta säkert vilket som är det bästa alternativet, jag tror inte heller att det finns en lösning som passar alla. Personligen väljer jag att köpa lättvarianter på mejeriprodukter. Anledningen till det är att jag anser att man, genom att äta fetare varianter, får i sig onödigt mycket fett, och då främst i form av mättat fett. Det finns omfattande forskning som tyder på att vi skulle må bra av att äta lite mindre mättat fett, och lite mer av det omättade fettet. För mycket mättat fett kan i längden ge negativa konsekvenser, till exempel i form av hjärt- och kärlsjukdomar.

Mättat fett finns det lite mer av i livsmedel som feta mejeriprodukter, smör, ost, grädde, bakverk, korv, fett kött mm. Enkelomättat fett finns i till exempel olivilja, oliver, rapsolja, kyckling, avokado, cashewnötter, jordnötter mm. Fleromättat fett hittar man i bland annat fet fisk (som till exempel lax, strömming, sill, sardiner och makrill), sesamfrön, linfrön och valnötter.

Som jag ofta påpekar tycker jag dock att det är viktigt att man inte är för "sträng" när det gäller sånt här. Självklart kan man äta livsmedel med hög andel mättat fett, om det inte blir i alltför stor mängd. Jag tycker dessutom att många idag blir lite för extrema i sin tro på hur man ska äta och totalt ovilliga att acceptera att det faktiskt kan finnas andra alternativ. Just nu så är detta mina åsikter, eftersom så mycket forskning tyder på att en begränsning av mättat fett skulle vara bra för de flesta. Men om det i framtiden kommer många och omfattande långtidsstudier som tyder på motsatsen, så är jag självklart villig att ändra min åsikt i frågan! =)


          
                 Bild från Google

Kommentarer
Postat av: Sunna

håller med dig i dina åsikter. bra inlägg!

2009-12-14 @ 22:22:45
Postat av: Johanna på Reztart

Bra post! Jag håller helt med dig i ditt sätt att tänka :-)

2009-12-15 @ 16:21:57
URL: http://reztart.se/blogg
Postat av: Jonna

Och sen kan det också vara en ren smaksak. Jag behöver inte hålla tillbaka mitt fettintag för formens eller hälsans skulle men jag tycker helt enkelt inte om smaken på "standardvarianterna".

2009-12-15 @ 23:27:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback