Inläggsrepris

Det här inlägget skrev och publicerade jag för ungefär ett halvår sen, men eftersom jag tycker att ämnet är viktigt och aktuellt, och eftersom jag har fått en hel del nya läsare sen dess, så tänkte jag att jag kan publicerade det igen...




Jag har precis tittat på ett avsnitt av Doktor Åsa, som handlar om förhållandet mellan mat och hälsa. Det var ett bra program på många sätt, men jag kom att tänka på en del saker. När det pratas om kost i medierna idag så är allt svart eller vitt. Antingen hyllar man ett livsmedel till skyarna, eller så förkastar man det helt så att folk tror att det är rent farligt att äta det. Ibland finns artiklar i tidningar med rubriker som "De 10 nyttigaste livsmedlen". Detta är jag väldigt skeptisk mot. I programmet pratar de om olika livsmedel som kan skydda mot sjukdomar som diabetes, cancer, synnedsättning, depression, hjärt- och kärlsjukdomar mm. Exempelvis säger de att tomat skyddar mot prostatacancer och rynkor, att vindruvor skyddar mot högt blodtryck och bröstcancer och att spenat skyddar mot synnedsättning. Självklart stämmer detta till viss del, eftersom dessa livsmedel innehåller otroligt mycket nyttiga ämnen. Det jag är skeptisk mot är att man tittar på och hyllar enskilda livdmedel så mycket och så ofta idag. Detta tar fokus från den ännu viktigare aspekten; att det viktigaste av allt inte är vilka enskilda livsmedel man äter, utan att man har en varierad och sund kosthållning som man trivs med och som man kan hålla livet ut. Att koppla en sån allvarlig och komplex sjukdom som cancer till ett enda livsmedel tror jag inte på. 

                                                             

Som ett exempel kan man ta att de flesta är överens om att frukt är nyttigt för oss. Vissa "experter" hävdar till och med att vi kan äta frukt i obegränsade mängder. Det man kanske inte tänker på är att den stora mängden frukt då tar plats för annan mat som vi också behöver. Om man till exempel skulle äta 10 st frukter varje dag så skulle man kanske inte orka äta lika mycket till lunch och/eller middag, vilket gör att man går miste om andra livsmedel som fisk, kött, bröd, mejeriprodukter osv. Det viktiga är alltså att ha en balans och att äta en varierad kost! Om man vill undvika sjukdomar som diabetes, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar osv, så bör man fokusera på helhetenHur ser ditt kostintag ut de flesta dagar i veckan? Äter du en varierad kost? Känner du dig lagom mätt efter en måltid? Är du fysiskt aktiv? Tycker du om maten du väljer att äta? Har du ett sunt förhållande till mat? Ha gärna matcirkeln och tallriksmodellen i bakhuvudet och lyssna gärna till allmänna råd från Livsmedelsverket. Få inte dåligt samvete om du äter en bulle på fikat, eftersom det är helheten som räknas.

När man säger till folk att man pluggar till dietist får man ofta frågan om ett speciellt livsmedel eller maträtt är nyttigt eller inte. Jag brukar undvika att svara bara ja eller nej på såna här frågor, eftersom jag inte vet hur personen äter i övrigt. En fråga som inte är alltför ovanlig kan vara denna: "Är det dåligt att äta smaksatt yoghurt som innehåller tillsatt socker till frukost?" Om personen verkligen inte tycker om yoghurt utan socker så tycker jag att han/hon ska välja den med socker, men kanske begränsa sitt intag en aning. Det är bättre att äta yoghurt med socker än ingenting till frukost! Men om personen utan problem kan tänka sig att välja en yoghurt utan tillsatt socker, så är det ett nyttigare alternativ.

                                                            
I programmet tar de också upp att man över huvud taget inte ska äta vitt bröd och socker. Jag håller med om att man ska begränsa sitt intag av socker och att man hellre ska välja ett grövre bröd än vitt bröd. Dock kan det ju faktiskt till exempel vara så att det enda en person kan tänka sig att äta till frukost är just vitt bröd. Då anser jag att det är bättre för honom eller henne att äta vitt bröd än ingenting alls. Angående socker bör detta som sagt begränsas, men jag tycker inte att man ska undvika det helt. Ibland måste man faktiskt få unna sig något sött! Följderna med att gå ut och säga att man ska undvika ett livsmedel helt och hållet är att man ger folk dåligt samvete och gör så att människor känner sig dåliga och omdömeslösa. Jag tycker inte att mat över huvud taget ska vara förknippat med olustkänslor och dåligt samvete.

Mat ska inte vara förknippat med förbud och dåligt samvete, utan med positiva känslor, glädje och välbehag! Variation och balans är det allra bästa och enskila livsmedel löser inte några problem. Några nyckelord tycker jag är: Balans, variation, sunt förnuft och matglädje! :D

        

Allmänna råd från Livsmedelsverket som för vissa (men kanske inte för alla) är bra att ha i åtanke:

  • Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker. (Se detta tidigare inlägg för lite tips!)
  • Ät bröd till varje måltid, gärna fullkornsbröd.
  • Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.
  • Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.
  • Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen.

      

Matcirkeln och tallriksmodellen


Kommentarer
Postat av: Therése - Naildesign

Superbra inlägg! Det är verkligen hemskt hur media kan utmåla enskilda matvaror som rena döden eller rena mirakelkuren. Men tyvärr är det väl det extrema som säljer och inte det vettiga som folk redan innerst inne vet, tallriksmodellen, välbeprövad som även fungerar som den ska.



Tack så jättemycket för en väldigt trevlig, lättläst och härlig blogg. Du ger mig sådan inspiration till maten, att få ett hälsosamt liv och att faktiskt se att nyttig mat både ser ut att vara och faktiskt är riktigt gott.



Puss och kram, fortsätt med din blogg, för jag tror att jag inte är den enda som tycker såhär :D

2009-12-13 @ 08:30:05
URL: http://nail-design.se
Postat av: Mikaela

Jättebra skrivit Elina :) TUmmen upp

2009-12-13 @ 09:39:51
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Maria Liljeqvist

Jag håller fullständigt med!



Precis som du säger så tror jag att dom flesta innerst inne vet om det här. Problemet i de flesta fall, skulle jag tro, är när det måste till en förändring i en persons livsmönster. Eftersom förändringar tar både Tid och Tålamod så är det väldigt lätt att man tar till s.k. genvägar (dieter, bantningskurer, medicinska preparat, kostillskott m.m.). I själva verket är dessa genvägar inget annat än en stor omväg i långa loppet, även om det ser ut att ge förväntade resultat kortsiktigt.



Trevlig blogg, förresten! Tänkte ta mig en titt på dina recept eftersom jag i fullt sjå med att utöka mina skills i köket ;-)



Hoppas du trivs bra i din nya studentstad! Kram

2009-12-13 @ 14:13:15
URL: http://www.mariahpizzapiraya.blogspot.com/
Postat av: Jennyny

Tack för en bra text! Jag tycker inte heller om att man ska utesluta vissa produkter, det gör bara att man tills slut vill ha det ännu mer.

Har du läst boken "Ät allt! hellre nästan rätt än exakt fel"?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9150108786

Den är verkligen superbra!

2009-12-13 @ 15:20:02
URL: http://www.myengla.blogg..se
Postat av: Lina

Håller fullständigt med dig!!!

2009-12-14 @ 20:37:57
URL: http://www.matsaklart.se
Postat av: Jennie

Hej!



Det var bra skrivet, jag gillar det där med att d e så tokigt att folk får samvetskval och kanske hellre hoppar över att laga och äta bara för att d har blivit extremt påverkade av någons uträkning. Det där med att det ska vara positivt tror jag är otroligt viktigt, jag arbetar som dagbarnvårdare och lagar all mat till dagbarnen. Min högsta prioritering är att barnen ska vara delaktiga, positiva, att man talar om vad man Tycker om...man får gärna poängtera vad man tycker om, och vad man Inte tycker så mycket om, det behöver man inte berätta för alla, gör man det så sprider sej liksom negativiteten. Jag rättar barnen och ber dem säga "-Är jag inte Så förtjust i" om något som inte uppskattas så mycket måste kommenteras, och uppmanar sedan att berätta om något Som d tycker om...känns som att jag hittat ett bra bemötande i den frågan...

2010-01-14 @ 21:10:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback