Grattis allihopa...

... på Kanelbullens Dag!

Jag hinner tyvärr inte baka några kanelbullar idag, men jag ger er lite fakta istället:

Kanelbullen är ett svenskt bakverk som härstammar från 1920-talet. Hembakningsrådet instiftade år 1999 "Kanelbullens dag" som inträffar den fjärde oktober varje år. Man introducerade kanelbullen efter första världskriget då tillgången på ingredienser ökade. 
                   image424
Recept på kanelbullar:

Ger ca 20 st

Ingredienser
1/2 paket jäst (á 50 g)
50 g smör eller margarin
3 dl mjölk
0,5 dl socker
1 krm salt 
8 dl vetemjöl 

Fyllning
50 g smör eller margarin
2 tsk malen kanel 
1/2 dl socker

Pensling
ägg
pärlsocker


Gör så här

Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 30 sek. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt (37°C). Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.

Tillsätt resten av degvätska, socker, salt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.

Rör matfettet smidigt med socker och kanel till fyllningen. Ta upp degen på arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Kavla ut degen till en platta, ca 30x40 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär rullen i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på en bakpappersklädd plåt eller i bullformar av papper.

Låt bullarna jäsa under bakduk ca 20 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen i 250°C, ca 8 min. Låt de kallna på galler under bakduk innan de packas i påse eller burk med lock.

image422               image421  

Kommentarer
Postat av: Guldregn

Mmm kanelbullar är ju aldrig fel =).

2007-10-04 @ 10:18:17
URL: http://guldregn.blogg.se
Postat av: Mjölksyra

Kanelbullar är gott! Helst ska dom vara sådär lite kladdiga inuti!

2007-10-04 @ 14:23:29
URL: http://mjolksyra.blogspot.com/
Postat av: Filibabba

Mjölksyra - Håller med dig! Ju mer kladd desto bättre! :P

2007-10-04 @ 14:24:42
URL: http://www.filibabba.blogg.se
Postat av: Moa

Åh, jag ska unna mig en kanelbulle i helgen i stället. :-P

2007-10-05 @ 18:46:07
URL: http://moaliten.blogg.se
Postat av: msfatso

Hej! Jag gillar din blogg och hoppas att det går bra att jag länkar till den? Mvh/Msfatso

2007-10-09 @ 18:09:33
URL: http://msfatso.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback